sile tekan nihh sebelum bace ok...

Monday, May 3, 2010

IM a StOrY tElLer - PeoPle jUDGE it


1st story.....
bbukan tujuan tuk mengumpat atau aper2 la tuk menjatuhkan maruah org, tp citer ni perlu ak sebarkan agar menjadi pengajaran kepada kite semua.........
citer ni berkaitan dgan kesah keluarga salah seorang rakan aku......
kwan aku nih soerg yg sgt senyap dan suke buat hal sndiri..... n kadang2 perangai die mcm org yg lansung xde perasaan.... sblum ak mengenalinye dgn lebey rapat, sumpah ak cakap ak agak takut tuk berade dekat dgan die... xtau kenape.... kedivaan aku sgat kerr???? tp tula diva2 jugak, ttp dgan org talak sombong punya.... hihihihihi.........
akhirnye berkwan la kami berdue.... n kire kawan balik la......

back to the story, actually bukan ak nk citer pasal die sbnarnye, tp pasal keluarge die.......
al-kesahnye, mak die nih bukan isteri pilihan keluarge bapak die.... mksudnye, bapak kawan aku nih kawin dgan mak die yg bukan pilihan keluarge.......
menurut citer die la, mcm2 dugaan mak die terime mase2 mule2 kawin, tp alhamdulillah skrg da ok......
tp betul ker OK?????
mnurut sumber yg boleh dipercayai, kawan ak yg skrg keje n stay dgan keluarge bapak die sering dianaktirikan, dimaki, diherdik.... sedeynyer bile ak tau citer nih.....
huhuhuhu, ak sbgai kawan xmampu nak wat paper selain menasihati die melawan tp dgn care yg baik.... sbb ape??? sebab kiter da melangkaui 20 an da, da matang n dewasa, perlu ker dilayan sbg seorang budak hingusan lgi???? kalo kwn ak nih bace, tlg la sedarkan diri, Ibubapa yg menjage n membesarkan kiter, kalo ibubapa dah dihina, akan nak biarkan jer.... sabar ade hadnye..... jgan biarkan diri ko terus menjadi mangsa....... Ingat yer kawan ku......

p/s = apa pengajaran cerite nih????
adakah wajar sesuatu perkahwinan tersebut mendapat restu dari kedua2 keluarga????
sangat wajar, sbab restu mereka lah bgi ak penentu kebahagiaan sesuatu perkahwinan.... mgkin dgan restu, xakan wujud masalah mertua vs menantu.....
tp zaman skrg da maju kan, kenengan dari org tue mgkin da x sesuaiii, tp make sure la calon isteri/suami kite nnt direstui keluarga.... bukan aper, mule2 mgkin la akan ade perbalahan lpas tu baik.... tp da jd lumrah manusie,kalo ade clap sikit cmfirm diungkit...... n kadang2 yg mnjadi mngse anak2 korang nnt...... mcm kesah kwan aku nih siap sumpah seranah keturunn sndiri... ape cerrr???? Nauzubillah, semoge keluarge kawan aku di beri petunjuk dan saling berbaik-baik dan hapuskan persengketaan...... Insyallah........

No comments: