sile tekan nihh sebelum bace ok...

Monday, March 9, 2009

DONGENGANG PULAU REREDANG........ part 1

alkesah suatu malam yg indah, merantaula seorang pari-pari bersame rkan-rakannye ke pulau indah lgi penuh dgn permate pulau reredang......... walaupun pari-pari tersebut mempunyai sayap dan boley terbang, kerana rakan-rakanye haiwan2 berkaki 2 dan xmampu terbang si pari2 ni pun ikutla mereka.... naikla pari2 tersebut bersame rakan-rakanyer seekor keldai tue yg luar je nmpak mude dalam da uzur tggu nak mati jerrr..... kerane keldai tue tu da makin lanjut xmampula nk tampung kwan2 si pari2 nih... seekor lgi keldai betine yg xberape tue dan mude di amik dari kandang keldai yg usang lgi busuk untuk menampung kawan si pari2 haiwan berkaki due tuh....
perjalanan ke pulau reredang pun bermule dgn si pari-pari dan kawannye sgt bersemangat kerana berharap sgt dpt jumpe permate di pulau reredang yg indah tuh....
namun xsampai satu batu,keldai tue da semput, semput sbb kulit nye tetiber kendur.... kesian pari2 dan kwn2 lain, terpakse la bersabar dgn karenah keldai tue tu.... si gembale keldai pun mencucuk botox di kulit keldai tue yg kendur tuh.... make tegang balikla kulit si keldai tue.... bergembirela kembali pari2 dan rakan2.... bile kulit da mule tegang tuh, mulela si keldai tue tunjuk miang kat keldai betine, konon nk tunjuk jantan, make si keldai tue dgn bantuan si gembale keldai pun main kejar-kejar dgn keldai betine dan pengembalenye..... dek kerane terlanggar pantang pakai botox iaitu xboley berpeluh, make kendurla balik kulit si keldai tue, malu si keldai tue dgn si keldai betine td, mcm biase si gembale keldai pun melakukan tugas biasenyer..... perkare yg same terus2 berulang smpai 4 kali, akhirnye pari2 menggunekan kuasenye dgn memudekan si keldai tue kerane kesian si gembale dan kwn-kwnnye yg menunggang si keldai tue.... tp ade syarat, syaratnye si keldai tue hanye boleh nmpk mude dalam 3 purname dan dlm 3 purname xboley berlumbe dgn keldai betine....
akhirnye, tibelah pari-pari, dan kawan2nye di tepi pantai, seekor ikan paus akan mengambil pari-pari dan rakan2nye ke pulau reredang yg mengambil mase 1 purname.... si keldai tue dan si keldai betine di tggalkn dan dijage dan diselie oleh tikus-tikus pantai.... setelah berlalu 1 purname, sampaila rombongan pari-pari dan kwn2nye di pulau reredang.... smpai jer di situ, semue rombongan tanpe menoleh belakang mencari permate indah di sekitr pulau reredang, ade yang mencari di hutan, ade yg cari di dalam laut xkurg ade yg mencari di kediaman-kediaman penduduk setempat.... malangnye xde sape yg dpt jumpe permate tuh.... namun rombongan tidak berputus asa, mereka masih ade sehari lgi untuk mencari permate tersebut.... bgi si pari2 dan rakan-rakan rapatnye, bukanla permate biase yang dicari tetapi permate misteri bername "kerjasame" .... susah dan perit bgi geng si pari2 mencarinyer.... tp xjumpe2.... seperti yg mencari permate, geng si pari2 pun hampe.... bg mengurgkan kehampaan, mlm tu diadekan pesta muda mudi dikalangan rombongan, tibe-tibe ahli rombongan dikejutkan dengan kehadiran...........................................................???????? bersambung kemudian di dongengang pulau reredang part 2.....

5 comments:

orkedanza said...

oiii~
g redang x ajak pun...

cd hudson said...

mane ade pgila,citer dongengla...

RIZAL said...

motip sngt cter...
kn...

oyen said...

ang merepek apa nih?!

takpe2...
troskan dongengan ittew...
beta AGAK terhibur!
XD

cd hudson said...

sorry cerite dongengang ni xde kene dgn sape2 hnye cerite rekaan sahaje untuk mencantikkan cerite.... harap maaf kepada yg terase...